میلاد خجسته حجت حق، امام محمد باقر علیه السلام ؛ غواص اقیانوس دانش ها، رازگشای بی هماورد بینش ها و پرتوگستر بی همتای ارزش ها، هفتمین ستاره عصمت، پنجمین آفتاب امامت، برره پویان عطر ولایت مبارک باد
این نهاد مقدس | |||
|
|||
خانواده به عنوان اصلى ترین نهاد اجتماعى و زیربناى جوامع و منشأ فرهنگ ها و تمدن ها در تاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بناى مقدس و بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعى و متعالى اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانى و غفلت از آن، موجب دورشدن بشر از حیات حقیقى و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است.(?) بعد از انقلاب صنعتى غرب و به طور عمده بعد از انقلاب کبیر فرانسه، ظهور جریان هاى فمینیسم و متعاقب آن تصویب کنوانسیون رفع تبعیض بر ضد زنان و قوانینى از این دست، ضربه اساسى و مهلکى بر پیکره خانواده در غرب وارد شده(?) و عوارضى همچون ابتلاى جوانان به بیمارى هایى پرشمار از جمله ایدز، اعتیاد، افزایش آمار طلاق و ظهور فرزندان بى هویت در اثر رواج بى بندوبارى جنسى و متعاقب آن ارتکاب جرائم و مفاسد اجتماعى- اخلاقى از سوى چنین افرادى، جامعه را دچار تشنج و بحران ساخته و چون نیک بنگریم ریشه و اساس همه این نابهنجارى هاى اجتماعى به خانواده و آسیب پذیر شدن این نهاد اجتماعى مهم بر مى گردد که البته عوامل پرشمارى در فروپاشى آن دخیل بوده است که از آن جمله مى توان به موارد زیر اشاره کرد: ?: بى توجهى به تفاوت هاى طبیعى زن و مرد و اصرار بر تساوى آنها از هر جهت. ?: فرار از مسئولیت هاى تشکیل خانواده به خاطر مشکلات زندگى مشترک. ?: بالا رفتن سن ازدواج و پائین آمدن تحمل و بردبارى انسان ها و در نتیجه بالا رفتن آمار طلاق که از نشانه هاى فروپاشى نظام خانواده است. ?: افزایش خشونت و بهره جویى هاى جنسى در اثر تبلیغات سازمان یافته.(?) ?: نبود فرهنگ متعالى و ارزشمند و نوع نگرشهاى متفاوت به امر ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه. در واقع عواملى نظیر موارد یاد شده موجب شده که خانواده هایى هم که با وجود چنین جوى شکل گرفته اند، از صمیمیت و تعاون و شادابى مطرح در منابع اصیل اسلامى و مکتبى برخوردار نباشند.(?) همان طورکه گفتیم خانواده واحد بنیادین جامعه وکانون اصلى رشد و تعالى انسان است و تربیت و عواطف اجتماعى به عنوان مهم ترین ویژگى نظام انسانى، از خانواده نشأت مى گیرد و توجه به نقش محورى زن به عنوان محور عاطفه و تربیت و نقش محورى مرد در امر تربیت و تأمین معیشت و اداره زندگى امرى ضرورى است.(?) در شرایط کنونى همه دلسوزان جوامع مختلف در تلاش اند که راهکارهاى اساسى سالم سازى خانواده ها و حفظ و استحکام بنیان آنها را دریابند و با ارائه آن به جامعه خود اوضاع بحرانى موجود را تا حدى کنترل کرده و از تشنج در آن و به دنبال آن بحران در جامعه بکاهند که در این راستا بازگشت به فرهنگ اصیل اسلام درجامعه ما ضرورى است؛ آئینى که بیشترین عنایت را به تکریم، تنزیه و تعالى خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت و مهد مودت و رحمت مى شمرد.(?) * ضرورت تشکیل خانواده خداوند متعال در آیه ?? سوره نور مى فرماید: «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود، آنان را بى نیاز مى سازد. خداوند گشایش دهنده و آگاه است.» این آیه تأکید مى کند که همه باید به امر ازدواج افراد مجرد همت گمارند و تنها به دلیل مشکلات اقتصادى از تشکیل خانواده نهراسند؛ چرا که خداوند وعده گشایش داده است؛ چنان که پیامبراسلام(ص) فرموده: «هر کس ازدواج را از ترس فقر، ترک کند، گمان بد به خدا برده است؛ زیرا خداوند متعال مى فرماید: اگر آنها فقیر باشند خدا آنها را از فضل خود بى نیاز مى سازد.»(?) و همچنین حضرت على(ع) فرموده است: «بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر براى امر ازدواج میانجیگرى کنى تا این امر به سامان برسد.»(?) نکته قابل توجه در این زمینه، این است که پدران باید زمینه ازدواج فرزندان خویش را فراهم سازند. پیامبر اعظم(ص) فرموده اند: «کسى که فرزندش به حد رشد برسد و امکانات تزویج او را داشته باشد و اقدام نکند و در نتیجه فرزند مرتکب گناهى شود، این گناه بر هر دو (پدر و فرزند) نوشته مى شود.»(?) همچنین به دلیل این که این آیه در ادامه آیات مربوط به حد زنا و… آمده، مى توان گفت: زنا عاملى است که موجب از هم پاشیده شدن خانواده ها وسبب فساد و نابودى نسل ها است. براى رهایى از این بلاى خانمان سوز، خداوند متعال مسأله ازدواج را مطرح کرده است. به همین دلیل مسئولان جامعه اسلامى باید با تدابیرى اساسى براى ازدواج هاى سالم، موفق و اسلامى زمینه سازى کنند و امکانات و ابزارهایى لازم براى تشکیل خانواده را فراهم آورند تا فرمان الهى اجرا شده و جامعه از ناهنجارى هاى اجتماعى نجات یابد. * آرامش در خانواده در آیه ?? روم مى خوانیم: «و از نشانه هاى او این است که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه هایى است براى گروهى که تفکر مى کنند.» علامه طباطبایى در تفسیر این آیه مى فرماید: «معنایش این است که براى شما و یا براى این که به شما نفع برساند، از جنس خودتان زوج آفرید. آرى هریک از مرد و زن بدون دیگرى ناقص اند و مرد با وجود زن و زن با وجود مرد تکمیل مى شود و با مودت و محبتى که خداوند میان این دو قرار داده است، زمینه مناسبى براى تربیت فرزندان فراهم مى شود. این دو عامل است که آنها را وادار مى سازد تا درحفظ وحراست، تغذیه، لباس، منزل و به طورکلى تربیت او بکوشد و به این ترتیب نسل بشر منقطع نگردد.»(??) با دقت در تعبیر «لتسکنوا الیها» معلوم مى شود که هدف از ازدواج، سکونت و آرامش است؛ به این معنا که همسران مایه آرامش اند؛ اما سکون و آرامش مطرح شده هم از نظر جسمى و روحى و هم از نظر فردى و اجتماعى است. بیمارى هایى که به واسطه ترک ازدواج براى جسم انسان پیش مى آید، قابل انکار نیست، همچنین نبود تعادل روحى و نا آرامى هاى روانى که برخى از افراد مجرد با آن دست به گریبان اند، کم و بیش بر همه روشن است.(??) اگر در مفهوم آیه مذکور دقت کنیم، به این نتیجه مى رسیم که خانواده در مرحله نخست باید پناهگاه مرد و زن در برابر ناملایمات زندگى و نیز توفان هاى اجتماعى باشد و در مرحله بعد مأمن واقعى براى فرزندان آنها قرار گیرد. یکى از مشکلات عمده جوامع امروزى کودکان خیابانى است که در اثر بى مسئولیتى والدین، به این وضع دچار شده اند. اگر زن و شوهر مى توانستند مایه سکون و آرامش همدیگر باشند، به دنبال آن فرزندانى در آرامش خاطر تربیت مى کردند و طلاق، بى مهرى و در نتیجه معضل کودکان خیابانى به وجود نمى آید. تولید نسل پاک هدفى مقدس خداوند در آیه ??? سوره بقره مى فرماید : «زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند. پس هر زمان که بخواهید، مى توانید با آنها آمیزش کنید و [سعى نمایید از این فرصت، بهره بگیرید و با پرورش فرزندان صالح] اثر نیکى از پیش براى خود بفرستید و تقوى پیشه کنید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد و مؤمنان را [به این دیدار] بشارت بده. چنان که گفتیم خداوند در مرحله نخست به مسأله ازدواج تأکید فرموده و بعد از تحقق این امر، انسان ها را تشویق و ترغیب به تولید نسل مى کند. این آیه در مقام تحریص برآمده که ازدواج کنید تا این که نسل بشر زیاد شود و به این وسیله گوینده کلمه توحید در نوع بشر در عالم منتشر شود و در عالم بشریت، عبودیت دایر گردد.(??) با تشبیهى که از زنان در این آیه صورت گرفته، مى توان به اهمیت وجود زنان در خانواده ها پى برد؛ همان گونه که اگر زمین براى کشت مناسب و مرغوب باشد، محصول خوبى به بار مى نشیند. اگر زنان خوبى در خانواده ها وجود داشته باشند، به طور حتم فرزندان نیکى هم به جامعه تحویل داده خواهد شد که ذخیره معنوى و مایه آمرزش براى والدینشان خواهند شد. در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) آمده: «هنگامى که انسان بمیرد، برنامه عمل وى نیز به پایان مى رسد؛ مگر به وسیله ? چیز: صدقه جاریه، آثار علمى، پرورش فرزند صالح که براى پدر و مادر خود با عمل و سخن طلب آمرزش کند.(??) * سخن پایانى چنان که بیان شده، خطرات زیادى مانند بیمارى هاى روانى، اعتیاد، طلاق و. . . در کمین خانواده هاست وآن را بشدت تهدید مى کند؛ همان طور که در غرب موجب فروپاشى خانواده ها شده است. براى رهایى از این تهدیدات، چاره اى جز پناه آوردن به دستورات سعادت بخش دین مبین اسلام درباره خانواده نیست که نتیجه آن ازدواج هاى موفق براى جوانان و تشکیل خانواده هایى همراه با استحکام و آرامش و به دور از اختلافات و تولید نسل و تربیت فرزندان صالح و پاک خواهد بود.
پانوشت: ?- مصوبه??? شوراى انقلاب فرهنگى?? / ? / ?. ?- سعید داودى، زنان وسه پرسش اساسى، مدرسة الامام على بن ابى طالب، چاپخانه امیر المؤمنین (ع) قم، ص?? الى ??. ?- گالیا توانگر، مقاله مرورى بر چگونگى شکلگیرى یک خانواده متعالى، مصاحبه با استاد مهدى فانى، از روزنامه کیهان : دوشنبه? بهمن ????- ?محرم ????- سال ،? شماره ?????. ?- احمد بهشتى، خانواده در قرآن، مرکز انتشارات و تبلیغات اسلامى، چاپ دوم، ????. ?- مصوبه ??? شوراى انقلاب فرهنگى، ?? / ? / ? ?- همان ?- شیخ عبد على بن جمعه العروسى الحویزى، تفسیر نور الثقلین، نشر قم، مطبعه العلمیه، چاپ دوم، ج ،? ص ???. ?- ناصر مکارم شیرازى، تفسیر نمونه، نشر تهران، دارالکتاب الاسلامیه ،ج،?? ص??? ?- همان، ج،?? ص??? ??- علامه سید محمد حسین طباطبایى، المیزان فى تفسیر القرآن (تفسیر المیزان)، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ سوم ج،?? ص??? (با اندکى تصرف) ??- تفسیر نمونه، ج ،?? ص ??? ??- بانوى اصفهانى، مخزن العرفان در علوم قرآن، نشر تهران، نهضت زنان مسلمان، ج?.ص???. ??- تفسیر نمونه، پیشین، ص??.
|
میلاد خجسته حجت حق، امام محمد باقر علیه السلام ؛ غواص اقیانوس دانش ها، رازگشای بی هماورد بینش ها و پرتوگستر بی همتای ارزش ها، هفتمین ستاره عصمت، پنجمین آفتاب امامت، برره پویان عطر ولایت مبارک باد |
|||
کارکرد و جایگاه خانه در قرآن:
واژه ی بیت به معنای خانه، هفتاد و یک بار با مشتقات آن در صیغه های بیت و جمع آن بیوت در قرآن کریم آمده است. این کلمات در دوازده مورد با مصداق بیت الله، یعنی کعبه(خانه خدا)، دو مورد برای بیت عتیق، دو مورد بیت معمور و باقی به معنای خانه همان محیط مخصوص زندگی خانواده، آمده است. با نظر به آیات الهی و پرداختن آیات متعددی در قرآن به کلمه بیت، چنین به دست می آید که این مکان مسقف محدود که محل اجتماع و زیست جمعی بشر و اولین محیط رشد و پرورش است، مورد عنایت حق بوده و بر حسب کارآیی و جایگاهش درحیات انسانی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
محل تسکین:
اولین کارکرد خانه، تامین آرامش جسم و تسکین جان اعضای آن است که البته مرهون امنیت همه جانبه ی این محیط برای اعضاست. فضای محدود و امن خانه، حریمی برای ابراز احساسات بیان اسرار، ارضای غرایز و تامین نیازهای جسمی و روحی انسان است. این سکونت و امنیت را خداوند به خود نسبت می دهد و می فرماید: و الله جعل لکم من بیوتکم سکنا؛ خداوند از خانه های شما محل سکونت و آرامش برای تان قرار داد.1 واژه سکن به معنای هر چیزی است که انسان به وسیله ی آن تسکین یابد. انسان علاوه بر نیاز به سکونت در خانه، به محلی برای تسکین آلام روحی، رها شدن از برخی قیودات اجتماعی، استراحت به نحو دلخواه، خلوت کردن و راز و نیاز با خدا و محرمان نیاز دارد. اگر خانه تامین کننده این نیازها نباشد، مسکن نخواهد بود.
محل ذکر و تلاوت آیات الهی:
واذکرن ما یتلی فی بیوتکن من آیات الله و الحکمه؛ به یاد آورید آن چه در خانه هایتان از آیات و حکمت تلاوت شده است.2 آیه خطاب به همسران پیامبر اکرم(ص) است و نکاتی از آن برداشت می شود:
- فضایلی که از خانه و خانواده نصیب انسان می شود، ارزشمند است و باید برای به کارگیری در زندگی حفظ شود.
- خانواده ی پیامبر(ص) الگویی برای همه خانواده ها است؛ لذا باید بیش از دیگران مراقب امتثال اوامر الهی باشند.
- هر فرد باید حافظ شئون، موقعیت و آبروی خانواده خود باشد.
- محیط آرام و مانوس خانه، آن را مکانی مورد احترام و عنایت قرار داده است؛ اما چنان چه این محل معبدی برای بندگی و ذکر حق واقع شود، خداوند آن را رفیع و عظیم می گرداند، چنان که خطاب به رسول گرامی اش می فرماید: فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو والاصال3 رفعت و علو حقیقی خاص خداوند متعال است؛ خانه ای که مسجد خداوند و محل تسبیح او باشد، نیز عظیم و رفیع است. آن چه از آیه فوق و تفسیر مرحوم علامه طباطبائیدر کتاب المیزان استفاده می شود، این است که اگر خانه از هر پلیدی و لوثی منزه بماند و به ذکر خدا و عبادت او مزین شود، رفعت می یابد و از یک چهار دیواری سرد و بی روح خارج می شود و هر چه صبغه ی الهی و معنوی اش بیشتر شود، مقامی رفیع تر که مصداق کامل آن کعبه، خانه ی خدا است.4
محل رابطه ای قدسی:
فاذا دخلتم بیوتا فسلموا علی انفسکم تحیه من عندالله مبارکه طیبه 5 مقصود از سلام کردن بر خود، سلام بر اهل خانه است و اگر در این جا نفرمود: بر اهل آن سلام کنید، خواست یگانگی مسلمانان با یکدیگر را برساند؛ چون همه انسانند و خدا همه را از یک مرد و زن خلق کرده است. علاوه بر این، همه مؤمنند و ایمان، ایشان را جمع کرده، چون قوی تر از وهم و هر عامل دیگری برای یگانگی است. خداوند می فرماید: بر اهل خانه سلام کنید؛ از آن جا که سلام بیان تحیتی مبارک از نزد پروردگار است، عالی ترین ایجاد رابطه میان اعضای خانواده آن است که با تحیت و سلام بر یکدیگر برخورد کنند و یاد خدا میان آنان باشد. این رابطه قدسی اگر درخانه برقرار شود، به طور قطع به جامعه نیز کشانده خواهد شد. پس حقیقت سلام، گسترش امنیت و سلامتی در میان انسان هاست.
لزوم حفظ حریم خانه:
از نظر قرآن، خانه در مقام و جایگاه بالایی قرار دارد؛ به قدری که حفظ حریم آن بر همگان توصیه شده است. خداوند متعال می فرماید: یا ایها الذین امنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا و تسلموا 6 حصر در آیه مذکور به این معناست که خداوند ورود به خانه ی غیر را بدون اذن و سلام ممنوع می کند. حرمت این حریم را مقدس می دارد و ضرورت حاکمیت یک فرهنگ صحیح و صمیمی را در برخورد با اهل خانه بیان می کند و می آموزد که اهل بیت باید در روابط با یکدیگر، علاوه بر رعایت همه ی شئون انسانی در برخوردشان، از راه تکلم که نزدیک ترین و شایع ترین ارتباط است، نیز این یگانگی را بیان کنند و سلام واژه ای است که این پیام را دارد؛ علاوه بر آن که آرزوی سلامت و امنیت از جانب سلام کننده را ابلاغ می کند. از عدی بن ثبات روایت است: زنی انصاریه به نزد رسول الله(ص) آمد و عرض کرد: من در خانه خویش گاه گاه در شرایطی هستم که نمی خواهم هیچ کس مرا ببیند، در این حال اگر پدر، فرزند یا مردی از خویشان من وارد شوند، چه کنم؟ در جواب، آیه فوق فرستاده شد: تستانسوا یعنی تستاذنوا؛ گفته شده است که استیناس طلب انس است و به این معنی است که در هیچ خانه ای که ملک شما نیست وارد نشوید تا مطمئن شوید فردی در آن است و آن گاه اجازه بخواهید. ابن عباس گفت: در این آیه تقدیم و تاخر است؛ یعنی حتی تسلموا و تستاذنوا، یعنی حتی تقولوا السلام علیکم، ادخل؛ سلام مستحب است و استیذان واجب 7 در آیه 28 از سوره ی مبارکه ی نور نیز، ورود به هر خانه ای مشروط به اجازه یافتن از سوی صاحب خانه شده است. فان لم تجدوا فیها احداً فلا تدخلو ها حتی یوذن لکم 8 اگر در خانه کسی را نیافتید، تا اجازه دریافت نکرده اید، وارد نشوید. علاوه بر این حکم عمومی، در آیه 53 از سوره احزاب نیز ورود به خانه پیامبر(ص) بدون اذن منع شده است: یا ایها الذین امنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یوذن لکم؛ ای ایمان آورندگان به خانه پیامبر وارد نشوید مگر آن که به شما اجازه دهد.
پی نوشت ها:
1- نحل،80.
2- احزاب، 34.
3- نور، 36.
4- طباطبائی(المیزان)، 1363 ج 15 صص 178 – 179.
5- (نور،61).
6- (نور، 27).
7- (رک. میبدی: 1357 ج 6، ص 509).
8- (نور، 28).
ستارگان درخشان زمینی
توصیه ای برای پدران و مادران
تجربه ی دو خانواده ی حافظ قرآن
پی نوشت :
1- اصول کافی - به نقل از الحیاه.
2- کافی ج 2 - به نقل از قرآن در احادیث اسلامی.
3- عده الداعی، ص 212 - به نقل از قرآن در احادیث اسلامی.
4- روزنامه اطلاعات شماره ی 18720 - دهم فروردین 1368.
منبع:کتاب آداب تلاوت قرآن
درباره خودم
لوگوی وبلاگ
منوی اصلی
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
فهرست موضوعی یادداشت ها
آثار قرائت قرآن در خانواده . پنجاه ویژگی انسان در قرآن . خانواده در قرآن . خانواده قرآنی . زندگی زناشوئی قرانی . زیر سایبان محبت . ویژگیهای عباد در قرآن مجید .
نوشته های پیشین
لوگوی دوستان
لینک دوستان
آمار وبلاگ
بازدید امروز :1
بازدید دیروز :2 مجموع بازدیدها : 25592 خبر نامه
جستجو در وبلاگ
|